Ronnie Peterson

Biografi

1944 - 1978


Scrolla för att fortsätta

1944-

En familj som tar motorsport på allvar

Ronnie föds 14 februari 1944 i en familj där det redan finns ett stort intresse för motorsport. Pappa Bengt tävlar i dirt-track, idag kallat speedway, och sedan racerbil så kallad ”midget” med 500 cc DKW-motor. 1946 föds lillebror Tommy.

-1950

Kärleken till motorsport går i arv

Redan som mycket liten hänger Ronnie med pappa ut på tävlingarna. Pappa Bengt blir med tiden en erkänd racerförare och kom att bli bland de bättre i Sverige i sin klass. Han tävlar på banor som Solvalla och Jägersro fram till 1950 då han bestämmer sig för att sluta, 37 år gammal.

1951

Ronnie 7 år

Första bilen

Pappa Bengt är kunnig i mekanik. Vännen Sven Andersson fortsätter att tävla när Bengt lägger av och Bengt finns då ofta med som mekaniker där han konstruerar och bygger nya varianter på Svebe-temat. Samma år som Ronnie Peterson ska börja skolan bygger pappa Bengt en lådbil med ratt och fungerande styrning tillsammans med sönerna.

Ronnie börjar skolan detta år.

1952

Ronnie har lånat ut sin specialare till bröderna Ulf och Klas-Göran Lundgren
Ronnie 8 år

Pappa mekanikern

Bengt bygger en traktorliknande bil åt Ronnie och den yngre brodern Tommy. Skapelsen kunde närmast liknas vid en korsning mellan en trädgårdstraktor och en gokart. Traktorn var ursprungligen försedd med en 50 cc moped-motor och gjorde då 12 km/h. 

Racingtankar i skolbänken

Ronnie sitter på lektionerna och plockar med små bilar och andra tekniska delar. Lärarna börjar begripa att han inte var någon större studiebegåvning... 

1953

Ronnie 9 år

I skolan finns friheten utanför fönstret

Ronnie har svårt att koncentrera sig i skolan - rasterna lockar mer än lektionerna och Ronnie är initiativtagare till att "anlägga" en cykelcrossbana i skogen intill skolan och en cykelspeedwaybana på skolgården där de kan låtsas att de är idolen "Varg-Olle" Nygren. 

Traktorn

Ronnie fortsätter också att utveckla sin teknik som bilförare och sliter ut fälten på morföräldrarnas bondgård i Kumlabyn. Trädgårdstraktorn refererades allmänt inom familjen som "tracktorn". Ronnie får ofta med sig sina polare ut till familjens lantställe utanför Örebro, där traktorn går varm dagarna i ända. 

1954

Ronnie 10 år

Frågar man om lov kan man få nej

Ronnie följde med pappa Bengt och Sven Andersson till den årliga istävlingen på Hjälmaren. Då Bengt och Sven håller på att göra banan färdig inför loppet hörde de hur en motor startades inne i depån. Det är Ronnie som lyckats få igång en ny Renault Frégate och med tjutande motor kommer han farande längs isbanan på ettans växel så att alla ventiler kröks. 

1955

Ronnie 11 år

Motorbyte

Ronnies pappa Bengt tvingas konstatera att Ronnie kört slut på mopedmotorn i traktorn och den förses därför med en 118 cc HVA-motor. Efter motorbytet kan traktorn komma upp i 40 km/h.

1956

Ronnie 12 år

Pojken kör inför 1000-tals åskådare

Ronnie uppvisningskör som tolvåring sin traktor några varv i samband med en tävling på Adolfsbergs Motorstadium. Några tusen åskådare får se Ronnie köra tre varv tills dess att bensin tar slut och han fick gå av banan. Enligt rykten var detta det enda sättet att få Ronnie av banan.

1957

Ronnie 13 år

Bollsporter får Ronnie på dåligt humör

Ronnie får skäll för hur han far omkring på sin cykel i hemkvarteren. För dom flesta andra är det bollsporter som gäller, men Ronnie avskyr verkligen fotboll och blir inte gladare av att tvingas stå i mål i skollaget. Han är också med i handboll, ishockey och brännboll, men gillar det verkligen inte.

1958

Ronnie 14 år

Engelska – värdelös kunskap enligt Ronnie

Ronnie visar vissa framfötter i löpning och är ganska bra i både höjdhopp och längdhopp. Han har inget favoritämne i skolan, men låter ana ett visst intresse för historia. Ronnie avskyr däremot engelska och kommer i dispyt med en av lärarna om varför han måste lära sig detta språk. 

1959

Ronnie 15 år

Kör sin första tävling

Ronnie köper sig en 50 kubiks Puch moped. Pappa Bengt trimmar, vilket inte bär sig bättre än att Ronnie åker fast då han kör lite fortare än trettio knyck. Ronnie kör detta år sin första tävling "Brickebacksloppet", ett moped-endurolopp som går av stapeln i Örebro. 

1960

Ronnie 16 år

Ronnie har efter "nian" fått nog av skolan och börjar jobba i verkstaden hos den lokale Renault-handlaren som servicemekaniker. 

1961

Ronnie 17 år

Livsavgörande besök på Kartbana

Ronnie är på plats då landets första permanenta kartbana invigs i Laxå. Evenemanget blir livsavgörande för Ronnie och han sätter igång med ett projekt som går ut på att bygga sin egen gokart. Pappa Bengt hjälper till med konstruktionen. Bilen kallas för Robardie efter Ronnie, pappa Bengt och motorn på 200 cc av modell Ardie. Ekipaget är försett med stora skottkärrehjul.

1962

Ronnie 18 år

Andraplacering i SM

I februari tävlar Ronnie enligt uppgift för första gången med bilen och det sker i Höhe i södra Sverige. Ronnie tävlar i flera tävlingar under året. SM körs på nybyggda Laxå-banan och Ronnie blir tvåa i sin första SM-tävling, klass D, endast slagen av Inge Nilsson från Årjäng. 

1963

Ronnie 19 år

Ronnie blir svensk mästare i klassen D-special. Ronnie blir också nordisk mästare i lag och bäste förare individuellt.

1964

Ronnie 20 år

Svensk mästare igen

Med tre segrar i den snabbaste klassen blir Ronnie för andra året svensk mästare i sin Robardie, denna gång i klassen A-special, sport. Ronnie överger jobbet som mekaniker hos Renault och börjar jobba som hissmontör i Örebro. 

1965

Ronnie 21 år

Ett år fyllt av framgångar

All fritid och hela lönen från jobbet som hissmontör satsar Ronnie på kartingsporten. Hela familjen åker runt i Europa på kartingtävlingar. Ronnie blir nordisk mästare i klass C och D, svensk mästare för tredje gången, klass C Int, bronsmedaljör i lag-EM där Ronnie återigen placerar sig som bäste förare individuellt samt 14:e man på VM i klass A.

1966

Mästare i F3 blev detta år Freddy Kottulinsky.
Ronnie 22 år

Ronnie segrar i EM, klass A Int., tar en tredjeplats på K-VM i Köpenhamn och är återigen den individuellt bäste föraren i lag-EM. Ronnie blir också trea i SM i klass A. 

Debuterar i formel 3

Detta år debuterar Ronnie i en formel 3 bil - ett hemmabygge av pappa Bengt och Sven "Bergvägg" Andersson. F3-bilen döps till Swebe efter Sven och Bengt. Bilen är en kopia av en Brabham. Ronnie tar sin F3-licens i Karlskoga, där läraren är Reine Wisell. Ronnie debuterar samma år med den bilen. Premiärtävlingen går på Dalsland Ring utanför Bengtsfors och resultatet blir en tredjeplats. 

Kraschar under ban-SM

På hösten köper Ronnie en "riktig" Brabham av tysken Kurt Ahrens. Ronnie kraschar våldsamt i sin första tävling med bilen. Detta sker i årets avslutande ban-SM tävling på Gelleråsen. Ronnie har otur då han åker av och försvinner ut i skogen, lyckligtvis utan att ådra sig några allvarliga skador. Ronnie har själv berättat om händelsen: 

"Jag fick höja störtbågen före start, därför klarade jag mig. Avkörningen berodde på orutin."

1967

Ronnie 21 år

Ett år fyllt av framgångar

Ronnie kommer femma på SM sedan Reine Wisell vunnit guld. Ronnie åker på egen bekostnad till lag-EM och är snabbaste svensk på träningen. I loppet blir Reine 9:a och Ronnie 13:e. 

1968

Ronnie och Tommy innan start, Hockenheim 1968.
Ronnie 24 år

Ronnies första tävling på Monza

Inför säsongen 1968 hade Ronnie bytt bort sin Brabham mot en ny italiensk F3:a från Tecno Racing Car. Ronnie besökte i början av året såväl Brabham-fabriken tillsammans med Lasse Lindberg som Tecno-fabriken tillsammans med Reine Wisell. Året inleddes med internationellt tävlande i Barcelona i Spanien och på Monza-banan i Italien. 

Det stora genombrottet

Efter två tävlingar utomlands inleds den svenska säsongen och Ronnie tar tre SM-segrar i rad. Året blir det stora genombrottet för Ronnie i Formel 3. Han blir svensk mästare efter att ha vunnit tre av de fyra deltävlingarna. Ronnie tävlade sedan flera gånger internationellt och tog bland annat ytterligare en seger på Hockenheim. 

Svensk mästare i F3

Totalt körde Ronnie 26 tävlingar under året, samtliga i F3 och vann hela 12 av dessa. Med detta kunde han krönas som mästare i F3 före Reine Wisell som uppnådde 11 segrar av 25 starter.

1969

Ronnie 25 år

Ett hissnande år

Ronnie gör totalt 31 starter under 1969 varav 22 i F3. Däribland det berömda loppet i Monaco. Ronnie debuterar dessutom i tre andra klassar helt nya för honom. Dels i sportvagn där det blir 3 starter med resultat som gav mersmak. Dels i F2 där Ronnie gör två mycket lyckade starter. Ronnie kvalar in till Le Mans, men lyckas inte få tillgång till en bil inför start. Året inleds dock med en mindre lyckad start i det svenska KAK-rallyt. 

Segrar och imponerande placeringar

Facit för året är mer än imponerande - 16 segrar, 2 andraplatser, 3 tredjeplaceringar, 1 fjärdeplats, 1 femteplats, 1 sjundeplats, 1 trettondeplats samt 6 brutna tävlingar (bl a krasch med Lola T70 i Österrike och krasch med March 693 i Frankrike - där han skadas). 

På ett diskotek i Örebro möter Ronnie kärleken

En annan viktig händelse i Ronnies liv detta år 1969 är att han träffar färghandlardottern Barbro Edwardsson på ett diskotek i Örebro. Barbro har precis tagit ett jobb som au pair i New York. Kan det ha varit allt brevväxlande under den arbetslösa hösten, då Ronnie efter sin brännskada får avstå från tävlande och tvingas vara på hemmaplan som en vanlig människa, som tycke uppstår... 

Ronnie utses till Sveriges bäste tävlingsbilist

Tidningen Sportscar International utser för tredje gången årets bäste svenske tävlingsbilist. F3-föraren Ronnie Peterson vinner med bred marginal "Sportscar Cup of the Year 1969" Juryn som omfattar 13 motorsportjournalister, gav Ronnie elva röster - en överlägsen vinnare.

1970

Ronnie 26 år

”Ronnie är fantastisk, men säg det inte till honom”

Ronnie debuterar 1970 i F1, med totalt 9 starter. Han hinner också med att bli fyra i F2-klassen på 11 starter efter Clay Regazzoni, Derek Bell och Emerson Fittipaldi.  "Skriv att Ronnie är fantastisk - men säg det inte åt honom" sa stallchefen i March, Max Mosley, efter Ronnies succédebut på Moncaobanan den 10 maj.

Imponerar trots kraftlös bil

Ronnie imponerar på alla genom att komma sjua i en knappt konkurrenskraftig privatanmäld March 701. Resten av året är dock problemfyllt då bilen krånglar och då den är mindre konkurrenskraftig än de övriga March-bilarna. Ronnie blir poänglös i F1. Jochen Rindt, Lotus, får postumt motta världsmästartiteln efter att ha omkommit under träning inför Monzas Grand Prix. 

Ett unikt år med svensk trio

Ronnie följer upp sin lyckade debut i sportvagnsfältet och får chansen i fem olika lopp, bland annat i Le Mans där han tyvärr tvingas bryta i en Ferrari 512 S. Bästa placeringen under året blir en tredjeplats i Joakim Bonniers Lola T70.  Inte heller detta år får Ronnie till det i sin start i KAK-rallyt, trots att han fick chansen i Björn Waldegårds "vinnar-Porsche" från -69.  Ronnie flyttar detta år till England. 

1971

Ronnie 27 år

Ett år av prestationer

Ronnie har ett fantastiskt år 1971 och blir tvåa i F1 för March efter Jackie Stewart i Tyrrell. Ronnie blir dessutom europamästare i F2 och i sportvagn kommer de första segrarna. Han blir etta i 6-timmars på Watkins Glen tillsammans med Andrea De Adamich i en Alfa-Romeo T33-3 samt etta i 2-litersklassen i Barcelona tillsammans med Joakim Bonnier i en Lola T212.  Ronnie kör inte mindre än 37 tävlingar under 1971 - såväl i Formel 1 och Formel 2 som i olika sportvagnar.  Ronnie och Barbro hyr ett radhus i Maidenhead. 

1972

Ronnie 28 år

Formel 1 tävlingarna blir en besvikelse

Ronnie blir endast nia i F1 för March då bilen inte höll måttet. Emerson Fittipaldi tar hem världsmästartiteln i en Lotus. 

Sedan imponerar Ronnie igen

Däremot går det bättre för Ronnie i sportvagnssammanhang där han vinner i såväl Buenos Aries och som på Nürburgring. Dessutom andraplaceringar i 24-timmars på Daytona, i 12-timmars på Sebring 1972, i BOAC 1000 km på Brands Hatch och i 6-timmars på Watkins Glen. Alla gånger tillsammans med Tim Schenken som avlösande förare i en Ferrari 312PB. Ferrari tar hem märkestiteln i världsmästerskapet för sportvagnar. 

Flera vinster i Formel 2

Det blir även 10 starter i F2 med ett par vinster, men Ronnie får inte kämpa om EM-titeln eftersom han plockat poäng i F1.  Ronnie debuterar detta år i standardvagn och tar i en Ford Capri en överlägsen seger på Mantorp Park.  Totalt blir det 36 tävlingar under året. 

1973

Ronnie 29 år

Rivstart hos Lotus

Ronnie har en fantastisk första säsong hos Lotus och vinner totalt 4 F1-lopp på 15 starter. Formel 1 loppet i Frankrike på Le Castellet blir Ronnie Petersons första efterlängtade F1 seger. Tyvärr slutar han endast trea i mästerskapet efter Jackie Stewart och stallkompisen Emerson Fittipaldi. Detta är också året då det första Grand Prix-loppet körs på Anderstorp i Sverige.  Ronnie kör endast 6 F2-lopp under 1973 och tyvärr utan större framgångar på grund av bristfällig materiel. 

Lysande begåvning trots motgångar

Ronnie gör även ett par heatstarter på Ring Knutstorp i en Ford Escort. Tyvärr med stora mekaniska problem, men Ronnie hinner ändå visa vilken fantastisk förarbegåvning han är. 

KAK-rallyt som aldrig lyfter

Bagarsonen från Närke hade säkert hoppats på "tredje gången gillt", men starten i årets svenska KAK-rally slutade som vanligt - i en snödriva.  Totalt 26 starter under året.  Ronnie och Barbro hinner också med att förlova sig under julen detta år. 

1974

Ronnie 30 år

Tilldelas pris för bästa prestation

Körde under sin femte säsong i Formel 1 ytterligare ett år för Lotus. Ny i stallet som andreförare bakom Ronnie var Jacky Ickx. Jackie Stewart hade lagt hjälmen på hyllan. Colin Chapman hade låtit konstruera en ny revolutionerande bil, Lotus 76. Tyvärr håller den inte måttet och Ronnie kommer endast femma i F1-mästerskapet, trots tre segrar i den gamla Lotus 72:an. Emerson Fittipaldi vinner VM-titeln, men Ronnie fick efter säsongen ta emot en halvkilos guldtacka, Prix Rouge et Blanc Joseph Siffert, som bevis på att han var den förare som svarat för den bästa prestationen, samtliga VM-lopp sammantagna. Det blir endast ett F2-lopp under säsongen och Ronnie vinner i en March 742 på "hemmaplan" i Karlskoga. 

Kul racing i lervälling

Detta år gör Ronnie dessutom tre mer eller mindre lyckade starter i rallycross, men han hade i vilket fall och enligt egen utsago "mycket kul" ute i lervällingen… 

Debut med BMW

Intressantare är Ronnies debut för BMW-stallet. Han får denna säsong chansen att göra en del inhopp i deras värstingvagn CSL - det blir tre starter. När bilen håller ihop är den allt som oftast konkurrenskraftig och Ronnie gör bra ifrån sig på träning. Men när väl tävlingarna är igång drabbas ekipaget av ständiga problem och BMW-säsongen för Ronnies del slutar i idel avbrutna lopp. 

International Race of Champions

Det blir även tre starter i Chevrolet Camaro på rundbana. Med blandat resultat deltar Ronnie i cirkusen med att utse en mästare i International Race of Champions, IROC.  Totalt 23 starter under året.

1975

Ronnie 31 år

Svaga tekniska konstruktioner hos Lotus

Ronnie sjätte säsong i Formel 1. År 1975 blev ett katastrof år för Lotus Ford då ingen ny konstruktion tagits fram. Ronnie fick åter en säsong hålla till godo med den äldre Lotus-modellen - typ 72 - och slutade först på en 12:e plats i VM med endast sex poäng. Totalt 17 starter i F1. Niki Lauda blev världsmästare.  Endast en start i F2 där Ronnie är inblandad i en kollision. 

Även BMV:s har problem

BMW:s "Batmobil" gör inte livet enklare att leva. Grejerna håller helt enkelt inte samman och säsongens fyra starter kan endast summeras i ett par poängplatser för Ronnie.  Totalt 23 starter under året, varav en utgör finalen i IROC. 

Privat lycka

Desto roligare saker händer för Ronnie i det privata livat. Den 20 april gifter han sig med sin Barbro i London och i slutet av året kom lilla Nina Louise till världen den 4 november.  Familjen skaffar sig också en lägenhet i Monaco. Närmaste granne blir Björn Borg.

1976

Ronnie 32 år

Motgångar och seger på Monza

Säsongen 1976 är inget utmärkande år. Efter en misslyckad upptakt i Brasilien, i den nya Lotus 77:an bryter Ronnie kontraktet med Lotus och kör resten av året för March. Det blir en seger på Monza. Totalt 16 F1-lopp och en slutlig 11:e plats. James Hunt tar hem titeln för McLaren före Niki Lauda som brännskadats svårt på Nürburgring.  I sin sista F2-tävling tvingas Ronnie bryta, vilket också är fallet i många av de standardvagnslopp, Grupp 5, Ronnie kör för BMW i sportvagns-VM, med fem starter.  Totalt 22 starter under året. 

1977

Ronnie 33 år

I väntan på vind

Ronnie kör 26 tävlingar under året. Ingen seger vare sig i Formel 1, med 18 lopp för Tyrrell i den spektakulära sexhjulingen P34 eller i standardvagn med 8 lopp för BMW där han övergivit den gamla CSL:n till förmån för den nya 320i Turbo. 

Pallplaceringar men även en del otur

Trots allt blir det ändå ett par pallplaceringar i såväl Tyrrellen som BMW:n, men oturen förföljer Ronnie. P34:an visar sig inte vara konkurrenskraftig. Till skillnad från bilarna i många andra stall så genomgick inte den sexhjuliga Tyrrell:en någon direkt vidareutveckling inför den nya säsongen. Ett intensivt däckskrig förstörde dessutom förutsättningarna för bilen då Goodyear inte kunde leverera vidareutvecklade specialdäck till P34:an exklusivt. Niki Lauda tar återigen hem F1-titeln 

1978

Ronnie tillsammans med tysk journalist strax innan starten och den fatala olyckan.
Ronnie 34 år

Andreförare hos Lotus

Ronnie är denna säsong åter tillbaka i Lotus-stallet. Han får Gunnar Nilssons plats efter att denne insjuknat i cancer, dock som andreförare till Mario Andretti. De två förarna blir med Lotus 78:an och den nyutvecklade Lotus 79:an säsongens suveräner tillsammans med Carlos Reutemann.  Ronnie slutar dock tvåa i VM med 51 poäng. Andretti ledde VM när olyckan på Monza inträffade och trots att han inte tar några fler poäng i de två resterande tävlingarna så räcker hans 64 poäng för att säkra titeln. Reutemann blir trea med 48 poäng. Det blir totalt 22 starter under året, 15 i F1 och 7 i BMW:s standardvagn.

1978-

Kraschen på Monza

Allting får ett mycket tragiskt slut då Ronnie kraschar illa i starten av Italiens Grand Prix och ådrar sig svåra skador. Ronnie Peterson avlider den 11 september. Han blir 34 år gammal.