Superswede
Formel 1-föraren världen aldrig glömmer

Ronnie Peterson gjorde 123 starter i Formel 1 och segrade tio gånger under nio säsonger.

Tio vinster under nio Formel 1 säsonger
Ronnie Peterson kom att köra totalt 123 Gran Prix under de nio säsonger han
tävlade i Formel 1. Trots att det under dessa år "bara" blev 10 vinster
lyckades Ronnie ändå bevisa att han för evigt kommer att höra till den
kategori förare som har det lilla extra som krävs för att bli bäst.

Olyckan i Monza satte punkt i förtid
Han lyckades inte förverkliga drömmen att bli världsmästare och många
ställer sig kanske frågan varför? Sanningen är framför allt att den
tragiska olyckan på Monza 1978 kom emellan, men också att Ronnie helt
enkelt hade en hel del otur under sin karriär som F1-förare, framförallt
för att han valde "fel stall" vid "fel tillfälle".

1:a Tio gånger
2:a Tio gånger
3:a Sex gånger
4:a Fem gånger
5:a Sju gånger
6:a Fyra gånger

Ronnie erkänt snabbast
Ronnie blev erkänd som en av de absolut snabbaste förarna genom tiderna. Efter en fantastisk förstasäsong hos Lotus 1973, dröjde det ända till 1978 innan Ronnie återigen satt i en riktigt konkurrenskraftig bil - då tyvärr som andreförare bakom Mario Andretti, med allt vad stallorders vill heta.

Pappa Bengts motorintresse blev tidigt även Ronnies
Redan som barn fick Ronnie motorintresset serverat med nybakta bullar. Pappa Bengt skötte familjens bageri på Köpmangatan i Örebro och skruvade ihop bilar åt Ronnie hemma i garaget på Hjälmarevägen. När Ronnie gräddades till en av världens snabbaste racerförare fanns alla de bästa ingredienserna med.
Ronnie hade även en mycket framgångsrik karriär inom andra grenar inom motorsporten så som Go-cart, Formel 3, Formel 2 och Sportvagnar, men det är framförallt i Formel 1 hans minne lever kvar som starkast. Resultaten talar för sig själva.

Formel 1

Ronnies minne lever kvar och hans resultat talar för sig själv.

Formel 1 - 1970

Ronnie Peterson deltog 1970 i nio F1-lopp

Ronnie Peterson debuterade som förare i Formel 1 år 1970. Ronnie kom in som tredjeförare i March-stallet bakom Joseph Siffert och Chris Amon, i en privatsponsrad bil av Colin Crabbe. Den första Formel 1 starten skedde i Monaco den 10 maj och Ronnie hade nummer 23 på bilen.

Ronnie tog inga VM-poäng under premiäråret, men gjorde trots detta en fullt godkänd säsong som lovade gott inför fortsättningen.

Jochen Rindt omkom under tragiska omständigheter på Monza under träning inför Italiens Grand Prix, men hade lyckats samla så många poäng att han postumt kunde koras till världsmästare.

Tävlingarna 1970 där Ronnie deltog:

10 maj 1970, F1 Monte Carlo, Monaco:
Ronnie kom 7:a, Jochen Rindt vann.

7 juni 1970, F1 Spa, Belgien:
Ronnie kom 9:a, Pedro Rodriguez vann.

21 juni 1970, F1 Zandvoort, Holland:
Ronnie kom 9:a, Jochen Rindt vann. Piers Courage omkom i en olycka under tävlingen.

5 juli 1970, F1 Clermont-Ferrand, Frankrike:
Ronnie bröt efter motorhaveri. Jochen Rindt vann.

18 juli 1970, F1 Brands Hatch, England:
Ronnie 9:a. Jochen Rindt vann.

2 augusti 1970, F1 Hockenheim, Tyskland:
Ronnie bröt efter motorproblem. Jochen Rindt vann.

6 september 1970, F1 Monza. Italien:
Ronnie bröt efter motorproblem. Clay Regazzoni vann sitt första F1-lopp. Jochen Rindt omkom i en olycka under träningen.

20 september 1970, F1 Mont-Tremblant, Kanada:
Ronnie blev 14:e man. Jacky Ickx vann.

4 oktober 1970, F1 Watkins Glen, USA:
Ronnie 11:a. Emerson Fittipaldi vann sin första F1-seger.

Ronnie Petersons resultat i F1 1970
Datum Grand Prix Stall Startposition Resultat Poäng
10 Maj Monaco March 12 7 0
7 Juni Belgien March 9 nc 0
21 Juni Holland March 16 9 0
5 Juli Frankrike March 9 brutit 0
18 Juli England March 13 9 0
2 Augusti Tyskland March 19 brutit 0
6 September Italien March 13 brutit 0
20 September Kanada March 16 nc 0
4 Oktober USA March 15 11 0
Total: 0
F1 GP 1970 Slutresultat
Placering Förare Stall Poäng
1 Jochen Rindt Lotus 45
2 Jacky Ickx Ferrari 40
3 Clay Regazzoni Ferrari 33
4 Denis Hulme McLaren 27
5 Jack Brabham Brabham 25
" Jackie Stewart Tyrrell, March 25
7 Pedro Rodriguez BRM 23
8 Chris Amon March 23
9 Jean-Pierre Beltoise Matra Simca 16
10 Emerson Fittipaldi Lotus 12
11 Rolf Stommelen Brabham 10
12 Henri Pescarolo Matra Simca 8
13 Graham Hill Lotus 7
14 Bruce McLaren McLaren 6
15 Mario Andretti March 4
" Reine Wisell Lotus 4
17 Ignazio Giunti Ferrari 3
18 Johnny Surtees McLaren, Surtees 3
19 John Miles Lotus 2
" Jackie Oliver BRM 2
" Johnny Servoz-Gavin March 2
22 Derek Bell Brabham, Surtees 1
" Francois Cevert March 1
" Peter Gethin McLaren 1
" Dan Gurney McLaren 1
  Jo Bonnier McLaren 0
  Dave Charlton Lotus 0
  Piers Courage De Tomaso 0
  George Eaton BRM 0
  Nani Galli McLaren 0
  Hubert Hahne March 0
  Gus Hutchison Brabham 0
  John Love Lotus 0
  Pete Lovely Lotus 0
  Silvio Moser Bellasi 0
  Ronnie Peterson March 0
  Brian Redman De Tomaso 0
  Tim Schenken De Tomaso 0
  Jo Siffert March 0
  Alex Soler-Roig Lotus 0
  Peter Westbury BRM 0
  Andrea de Adamich McLaren 0
  Peter de Klerk Brabham 0
Tävlingar: 9 och vinster: 0

Formel 1 - 1971

2:a i VM

Ronnie Petersons andra år i Formel 1 blev definitivt hans stora genombrott. Ronnie hade nu avancerat till försteförare hos March Ford.

Trots att bilen från March egentligen inte var konkurrenskraftig lyckades Ronnie, tack vare sin stora förarskicklighet, komma på en total 2:a plats i VM 1971 med 33 poäng. Detta efter att bland annat ha gjort ett lopp i Monaco som måste betraktas som succé. Jackie Stewart blev världsmästare med 62 poäng och François Cevert trea med 26 poäng.

Tävlingarna i ett sammandrag:

6 mars 1971 Kyalami, F1 Sydafrika:
Ronnie kom 10:a. Mario Andretti vann sin första F1-seger.

21 mars 1971, F1 Race of Champions, Silverstone, icke VM-deltävling, England:
Ronnie bröt.

28 mars 1971, F1 Questor GP, icke VM-deltävling, Ontario Speedway, USA:
Ronnie 18:e man efter två heat, segrare Mario Andretti.

18 april 1971 Montjuich, F1 Spanien:
Ronnie bröt efter tändningsproblem. Jackie Stewart vann.

8 maj 1971, F1 GKN-Daily Express International Trophy, Silverstone, England:
Ronnie skadades lindrigt i en olycka i ett icke VM-lopp, Graham Hill vann.

23 maj 1971 Monte Carlo, F1 Monaco:
Ronnie 2:a efter Jackie Stewart.

13 juni 1971 Rindt Memorial Race, F1 Hockenheim, Tyskland:
Ronnie 2:a efter Ickx.

20 juni 1971 Zandvoort, F1 Holland:
Ronnie kom 4:a. Jacky Ickx vann.

4 juli Le Castellet, F1 Frankrike:
Ronnie bröt med motorproblem. Jackie Stewart vann.

17 juli Silverstone, F1 England:
Ronnie 2:a efter Jackie Stewart.

1 augusti 1971 Nürburgring, F1 Tyskland:
Ronnie 5:a. Jackie Stewart vann.

15 augusti 1971 Österreichring, F1 Österrike:
Ronnie 8:a. Joseph Siffert vann.

5 september 1971 Monza, F1 Italien:
Ronnie var i ledning i 23 varv, men blev 2:a efter Peter Gethin i det tätaste F1-loppet genom tiderna.

19 september Mosport, F1 Kanada:
Ronnie var i ledning i 13 varv, men blev 2:a efter Jackie Stewart.

3 oktober 1971 Watkins Glen, F1 USA:
Ronnie 3:a efter François Cevert och Joseph Siffert.

24 oktober 1971 Victory Race, F1 Brands Hatch, England:
Ronnie tvingas bryta i ett lopp där Jo Siffert omkommer.

Ronnie Petersons resultat i F1 1971
Datum Grand Prix Team Grid Resultat Poäng
Mars 6 South Africa March 13 10 0
April 18 Spanien March 13 r 0
Maj 23 Monaco March 8 2 6
Juni 20 Holland March 13 4 3
Juli 4 Frankrike March 12 r 0
Juli 17 Storbritannien March 5 2 6
Augusti 1 Tyskland March 7 5 2
Augusti 15 Österrike March 11 8 0
September 5 Italien March 6 2 6
September 19 Kanada March 6 2 6
Oktober 3 USA March 11 3 4
F1 GP 1971 Slutresultat
Placering Förare Konstruktör Poäng
1 Jackie Stewart Tyrrell 62
2 Ronnie Peterson March 33
3 François Cevert Tyrrell 26
4 Jacky Ickx Ferrari 19
5 Jo Siffert BRM 19
6 Emerson Fittipaldi Lotus 16
7 Clay Regazzoni Ferrari 13
8 Mario Andretti Ferrari 12
9 Peter Gethin McLaren, BRM 9
10 Pedro Rodriguez BRM 9
11 Chris Amon Matra Simca 9
12 Denny Hulme McLaren 9
" Reine Wisell Lotus 9
14 Tim Schenken Brabham 5
15 Howden Ganley BRM 5
16 Mark Donohue McLaren 4
17 Henri Pescarolo March 4
18 Mike Hailwood Surtees 3
19 Rolf Stommelen Surtees 3
" Johnny Surtees Surtees 3
21 Graham Hill Brabham 2
22 Jean-Pierre Beltoise Matra Simca 1
  Skip Barber March 0
  Derek Bell Surtees 0
  Mike Beuttler March 0
  Jo Bonnier McLaren 0
  Johnny Cannon BRM 0
  Dave Charlton Brabham, Lotus 0
  Chris Craft Brabham 0
  George Eaton BRM 0
  Vic Elford BRM 0
  Nanni Galli March 0
  David Hobbs McLaren 0
  Jean-Pierre Jarier March 0
  Niki Lauda March 0
  John Love March 0
  Pete Lovely Lotus 0
  Helmut Marko McLaren, BRM 0
  Jean Max March 0
  François Mazet March 0
  Silvio Moser Bellasi 0
  Jackie Oliver McLaren 0
  Sam Posey Surtees 0
  Jackie Pretorius Brabham 0
  Brian Redman Surtees 0
  Peter Revson Tyrrell 0
  Alex Soler-Roig March 0
  Dave Walker Lotus 0
  Andrea de Adamich March 0
  Gijs van Lennep Surtees 0
  Total: 33
Tävlingar: 11 och poäng: 33

Formel 1 - 1972

Stora förväntningar – i bilar utan konkurrensmässig teknik

Ronnie Petersons tredje år i Formel 1 blev inte den framgång han och flera hade hoppats på. Den enkla sanningen var att bilarna inte höll måttet och Ronnie fick under säsongen hålla till godo med att testa en rad olika experimentvagnar från March. Den enda pallplaceringen kom i Tysklands Grand Prix där Ronnie blev trea.

Ung Niki Lauda blir teamkamrat
Säsongen inleddes med en uppdatering av fjolårsmodellen March 711. En bit in på våren stod den spektakulära March 721X klar. Då den inte levde upp till förväntningarna byggde March ihop en F1:a baserad på konstruktionen i Formel 2-vagnen. Kompromissen - March 721 G - fungerade sedan hyfsat. March Ford anställde en ung och oerfaren Niki Lauda som teamkamrat till Ronnie.


Ronnie hade en tung säsong 1972 där han slutade som nia i VM-tabellen med endast 12 poäng. Emerson Fittipaldi blev världsmästare på 61 poäng, 16 bättre än Jackie Stewart. Dennis Hulme VM-trea med 39 poäng. I augusti skrev Ronne kontrakt med Colin Chapman och Lotus-stallet.

Tävlingarna i ett sammandrag:

23 januari 1972 F1 Buenos Aires, Argentina:
Ronnie sexa. Carlos Reutemann vann.

4 mars 1972 F1 Kyalami, Sydafrika:
Ronnie femma. Jackie Stewart vann.

19 mars 1972 F1 Race of Champions, Brands Hatch, England:
Ronnie blir 12:a, långt efter Fittipaldi i ett lopp utanför GP-serien.

30 mars 1972 F1 Brazilian GP, Interlagos:
Ronnie blir 2:a efter Reutemann i ett lopp utanför GP-serien.

1 maj 1972 F1 Jarama, Spanien:
Ronnie bröt efter bränsleläckage. Emerson Fittipaldi vann.

14 maj 1972 F1 Monte Carlo, Monaco:
Ronnie elva. Jean-Pierre Beltoise vann.

29 maj 1972, F1 International Gold Cup Oulton Park, England:
Ronnie krockar med Reine i första kurvan och båda tvingas bryta.

juni 1972 F1 Nivelles, Belgien:
Ronnie nia. Emerson Fittipaldi vann.

2 juli 1972 F1 Clermont-Ferrand, Frankrike:
Ronnie femma. Jackie Stewart vann.

15 juli 1972 F1 Brands Hatch, England:
Ronnie sjua efter en avåkning på slutvarven.

30 juli 1972 F1 Nürburgring, Tyskland:
Ronnie trea efter Jacky Ickx och Clay Regazzoni.

13 augusti 1972 F1 Österreichring, Österrike:
Ronnie tolva. Emerson Fittipaldi vann.

10 september 1972 F1 Monza, Italien:
Ronnie nia. Emerson Fittipaldi vann.

24 september 1972 F1 Mosport, Kanada:
Ronnie i ledning i tre varv. Bröt loppet. Jackie Stewart vann.

8 oktober 1972 F1 Watkins Glen, USA:
Ronnie fyra. Jackie Stewart vann loppet.

22 Oktober 1972, F1 World Championship Victory Race Brands Hatch, England:
Ronnie åtta. Beltoise vinnare efter rätt däcksval.

1972 Detaljer (Ronnie Peterson)
Datum Grand Prix Team Grid Resultat Poäng
Januari 23 Argentina March 10 6 1
Mars 4 Sydafrika March 9 5 2
Maj 1 Spanien March 9 r 0
Maj 14 Monaco March 15 11 0
Juni 4 Belgien March 14 9 0
Juli 2 Frankrike March 9 5 2
Juli 15 Storbritannien March 8 r 0
Juli 30 Tyskland March 4 3 4
Augusti 13 Österrike March 11 12 0
September 10 Italien March 24 9 0
September 24 Kanada March 3 dq 0
Oktober 8 USA March 26 4 3
Pos Förare Konstruktör Poäng
1 Emerson Fittipaldi Lotus 61
2 Jackie Stewart Tyrrell 45
3 Denny Hulme McLaren 39
4 Jacky Ickx Ferrari 27
5 Peter Revson McLaren 23
6 François Cevert Tyrrell 15
7 Clay Regazzoni Ferrari 15
8 Mike Hailwood Surtees 13
9 Ronnie Peterson March 12
10 Chris Amon Matra Simca 12
11 Jean-Pierre Beltoise BRM 9
12 Mario Andretti Ferrari 4
" Howden Ganley BRM 4
14 Brian Redman McLaren, BRM 4
15 Graham Hill Brabham 4
16 Carlos Reutemann Brabham 3
" Andrea de Adamich Surtees 3
18 Carlos Pace March 3
19 Tim Schenken Surtees 2
20 Peter Gethin BRM 1
" Arturo Merzario Ferrari 1
  Skip Barber March 0
  Derek Bell Tecno 0
  Mike Beuttler March 0
  Bill Brack BRM 0
  Dave Charlton Lotus 0
  Patrick Depailler Tyrrell 0
  Willie Ferguson Brabham 0
  Wilson Fittipaldi Brabham 0
  Nanni Galli Ferrari, Tecno 0
  Niki Lauda March 0
  John Love Surtees 0
  Helmut Marko BRM 0
  François Migault Connew 0
  Jackie Oliver BRM 0
  Henri Pescarolo Politoys, March 0
  Sam Posey Surtees 0
  Jody Scheckter McLaren 0
  Vern Schuppan BRM 0
  Alex Soler-Roig BRM 0
  Rolf Stommelen March 0
  Johnny Surtees Surtees 0
  Dave Walker Lotus 0
  Reine Wisell BRM, Lotus 0
tävlingar: 12 och poäng: 12

FORMEL 1 - 1973

Första gången i konkurrenskraftig bil

Ronnie Petersons fjärde år i F1-cirkusen blev i högsta grad intressant. Ronnie genomförde ett spännande förstaår i Lotus Ford och satt nu för första gången i en konkurrenskraftig vinnarbil. Lotus hade behållit sitt vinnande koncept från 1972, men detta innebar samtidigt att konkurrenterna närmat sig. Under året var Tyrrell, Lotus, Brabham och McLaren jämngoda team.

3:a i VM
Ronnie tog sin första seger och gjorde även sin första tävlingen på Anderstorp. Han slutade på tredje plats i VM med 52 poäng, efter att ha varit träningssnabbast inför 9 av de 15 tävlingarna. Jackie Stewart blev världsmästare på 71 poäng med Emerson Fittipaldi blev tvåa med 55 poäng. Ronnie vann fyra lopp under 1973 och tillsammans med Fittipaldi vann han märkes-VM åt Lotus.

Hade någon av Lotusstallets två förare, Ronnie eller Emerson Fittipaldi, fått order att backa upp den andre till VM-titeln hade också förar-VM gått till någon av dem. Nu lät Colin Chapman sina egna förare tävla mot varandra - då ett adelsmärke för en stallchef som ville bli kallad gentleman. Tiderna skulle dock komma att förändras och då till Ronnies nackdel.

Tävlingarna i ett sammandrag:

28 januari 1973 F1 Buenos Aires, Argentina:
Ronnie bröt på grund av lågt oljetryck. Emerson Fittipaldi vann.

11 februari 1973 F1 Interlagos, Brasilien:
Ronnie snabbast på träningen. Bröt loppet med hjulproblem. Emerson Fittipaldi vann.

3 mars 1973 F1 Kyalami, Sydafrika:
Ronnie elva. Jackie Stewart vann.

18 mars 1973 F1 Race of Champions, Brands Hatch, England:
Ronnie tvingas bryta i detta lopp som var utanför den officiella Grand Prix-serien.

8 april 1973 F1 BRDC International Trophy, Silverstone, England:
Ronnie tvåa efter Jackie Stewart i ett lopp utanför Grand Prix-serien.

29 april 1973 F1 Montjuich, Spanien:
Ronnie snabbast på träningen. I ledning i loppet i 56 varv. Snabbaste varv i tävlingen. Bröt loppet efter fel i växellådan. Emerson Fittipaldi vann.

20 maj 1973 F1 Zolder, Belgien:
Ronnie snabbast på träningen. I ledning i ett varv. Bröt efter olycka. Jackie Stewart vann.

3 juni 1973 F1 Monte Carlo, Monaco:
Ronnie i ledning i sex varv. Trea efter Jackie Stewart och Emerson Fittipaldi.

17 juni 1973 F1 Anderstorp, Sverige:
Ronnie snabbast på träningen. I ledning i 78 av de 80 varven. Tvåa efter Denis Hulme efter att ha fått punktering under slutvarven.

1 juli 1973 F1 Le Castellet, Frankrike:
Ronnie tar första segern, den 1 juli 1973. François Cevert tvåa och Carlos Reutemann trea.

14 juli 1973 F1 Silverstone, England:
Ronnie snabbast på träningen. 38 varv i ledning. Tvåa efter Peter Revson.

29 juli 1973 F1 Zandvoort, Holland:
Ronnie snabbast på träningen. Snabbaste varv i tävlingen. I ledning i 63 varv. Bröt loppet efter problem i växellådan. Jackie Stewart vann.

augusti 1973 F1 Nürburgring, Tyskland:
Ronnie bröt efter tändningsproblem. Jackie Stewart vann.

19 augusti 1973 F1 Österreichring, Österrike:
Ronnie etta, före Jackie Stewart och Carlos Pace.

9 september 1973 F1 Monza, Italien:
Ronnie snabbast på träningen. Etta i loppet före Emerson Fittipaldi och Peter Revson.

23 september 1973 F1 Mosport, Kanada:
Ronnie snabbast på träningen. I ledning i två varv. Bröt efter problem med fjädringen. Peter Revson vann.

7 oktober 1973 F1 Watkins Glen, USA:
Ronnie snabbast på träningen. Etta i loppet före James Hunt och Carlos Reutemann. François Cevert omkom efter en krasch på träningen.

Ronnie Petersons resultat i F1 1973
Tävling Grand Prix Team Grid Resultat Poäng
Januari 28 Argentina JPS Lotus 5 r 0
Februari 11 Brasilien JPS Lotus 1 r 0
Mars 3 Sydafrika JPS Lotus 4 11 0
April 29 Spanien JPS Lotus 1 r 0
Maj 20 Belgien JPS Lotus 1 r 0
Juni 3 Monaco JPS Lotus 2 3 4
Juni 17 Sverige JPS Lotus 1 2 6
Juli 1 Frankrike JPS Lotus 5 1 9
Juli 14 Storbritannien JPS Lotus 1 2 6
Juli 29 Nederländerna JPS Lotus 1 r 0
Augusti 5 Tyskland JPS Lotus 2 r 0
Augusti 19 Österrike JPS Lotus 2 1 9
September 9 Italien JPS Lotus 1 1 9
September 23 Kanada JPS Lotus 1 r 0
Oktober 7 USA JPS Lotus 1 1 9
Total: 52
15 tävlingar samt 52 poäng

FORMEL 1 - 1974

Den nya kronprinsen

Ronnie Peterson körde under sin fjärde säsong i Formel 1 ytterligare ett år för JPS Lotus. Lotus Ford var på jakt efter en ny VM-titel, men hade släppt Emerson Fittipaldi till McLaren och istället anställt belgaren Jacky Ickx. Jackie Stewart - mästaren - hade abdikerat från sin tron och alla var övertygade om att kronprinsen Ronnie Peterson skulle axla hans mantel. Det var en naturlig successionsordning.

Under vintern hade Colin Chapman och den andre konstruktionsansvarige - Ralph Bellamy - tagit fram en ny, revolutionerande bil. JPS Formula 1/9 var till skillnad från den gamla 72:an var bl a försedd med automatkoppling och den hade också, vad man förmodade, bättre viktfördelning. Denna Lotus 76:a presenterades på en välregisserad föreställning på New London Theatre på Drury Lane den 11 februari 1974. På sin födelsedag några dagar senare provkör Ronnie bilen för första gången på Goodwood och den klockrena typiska analysen från Ronnie hur den nyutvecklade bilen beter sig, lyder som följer:
"Den styr dåligt."

Ny bil, ny teknik – skrotas
Den nybyggda bilen från Lotus fungerade inte alls bra. Motorerna var det säkert inget större fel på, men i övrigt inträffade en massa egendomliga fel som omedelbart fick stallet att spåra ur. Ganska snart kom man överens om att den nya bilen borde stoppas i "malpåse" - för gott. Istället plockades den gamla slitvargen Lotus 72:an fram, ålderstigen - men pålitligare. Dock inte längre riktigt konkurrenskraftig.

Prisades med guld trots 5:a i VM
Ronnie slutade på femte plats i VM med 35 poäng. Emerson Fittipaldi blev världsmästare på 55 poäng, tre bättre än Clay Regazzoni i en Ferrari och med Jody Scheckter som VM-trea på 45 poäng.

Emerson Fittipaldi vann visserligen VM-titeln, men ändå var det Ronnie från Örebro som tog hand om guldet. När säsongen var över fick Ronnie nämligen ta emot en halvkilos guldtacka som bevis på att han ändå var bäst i F1-VM säsongen 1974. En internationell jury av motorsportjournalister delade ut en 100 grams guldtacka, "Prix Rouge et Blanc Joseph Siffert" till den förare som som i varje VM-lopp svarade för den bästa prestationen. Den förare som under säsongen samlat flest röster fick dessutom en halvkilos guldtacka vid FIA:s prisfest i Paris. Så här rankade världens ledande motorsportjournalister kadern av F1-förare under 1974:

Tävlingarna i ett sammandrag:

13 januari 1974 F1 Buenos Aires, Argentina:
Ronnie var snabbast på träningen och i ledning två varv. Dock endast 13:e man i mål. Denis Hulme vann.

27 januari 1974 F1 Interlagos, Brasilien:
Ronnie ledde loppet i 12 varv, men kom 6:a. Emerson Fittipaldi vann.

30 mars 1974 F1 Kyalami, Sydafrika:
Ronnie bröt efter avåkning. Carlos Reutemann vann sitt första F1-lopp.

7 april 1974 International Trophy, Silverstone, England:
Ronnie i ett icke-officiellt F1-lopp, tvingas bryta i Lotus 76:an.

28 april 1974 F1 Jarama, Spanien:
Ronnie var näst snabbast på träningen och i ledning i 20 varv. Bröt efter motorproblem. Niki Lauda vann sitt första F1-lopp.

12 maj 1974 F1 Nivelles, Belgien:
Ronnie bröt efter bränsleläckage. Emerson Fittipaldi vann.

26 maj 1974 F1 Monte Carlo, Monaco:
Ronnie hade snabbaste varvet i tävlingen och tog sin första seger för säsongen. Tvåa Jody Scheckter och trea Jean-Pierre Jarier.

9 juni 1974 F1 Anderstorp, Sverige:
Ronnie bröt efter transmissionsproblem. Jody Scheckter vann.

23 juni 1974 F1 Zandvoort, Holland:
Ronnie hade snabbaste varvet på tävlingen, men var 8:a i mål. Niki Lauda vann.

7 juli 1974 F1 Dijon-Prenois, Frankrike:
Ronnie var näst snabbast på träningen och 1:a i mål före Niki Lauda och Clay Regazzoni.

20 juli 1974 F1 Brands Hatch, England:
Ronnie kom 10:a. Jody Scheckter vann.

4 augusti 1974 F1 Nürburgring, Tyskland:
Ronnie 4:a. Clay Regazzoni vann.

18 augusti 1974 F1 Österreichring, Österrike:
Ronnie bröt efter transmissionsproblem. Carlos Reutemann vann.

8 september 1974 F1 Monza, Italien:
Ronnie återigen 1:a i mål, denna gång före Emerson Fittipaldi och Jody Scheckter.

22 september 1974 F1 Mosport, Kanada:
Ronnie 3:a efter Emerson Fittipaldi och Clay Regazzoni.

6 oktober 1974 F1 Watkins Glen, USA:
Ronnie endast 13:e i mål efter bränsleproblem. Carlos Reutemann vann.

Ronnie Petersons resultat i F1 1974
Datum Grand Prix Team Grid Resultat Poäng
Januari 13 Argentina JPS Lotus 1 13 0
Januari 27 Brasilien JPS Lotus 4 6 1
Mars 30 Sydafrika JPS Lotus 16 r 0
April 28 Spanien JPS Lotus 2 r 0
Maj 12 Belgien JPS Lotus 5 r 0
Maj 26 Monaco JPS Lotus 3 1 9
Juni 9 Sverige JPS Lotus 5 r 0
Juni 23 Nederländerna JPS Lotus 10 8 0
Juli 7 Frankrike JPS Lotus 2 1 9
Juli 20 Storbritannien JPS Lotus 2 10 0
Augusti 4 Tyskland JPS Lotus 8 4 3
Augusti 18 Österrike JPS Lotus 6 r 0
September 8 Italien JPS Lotus 7 1 9
September 22 Kanada JPS Lotus 10 3 4
Oktober 6 USA JPS Lotus 19 r 0
Pos Förare Konstruktör Poäng
1 Emerson Fittipaldi McLaren 55
2 Clay Regazzoni Ferrari 52
3 Jody Scheckter Tyrrell 45
4 Niki Lauda Ferrari 38
5 Ronnie Peterson Lotus 35
6 Carlos Reutemann Brabham 32
7 Denny Hulme McLaren 20
8 James Hunt Hesketh, March 15
9 Patrick Depailler Tyrrell 14
10 Jacky Ickx Lotus 12
11 Mike Hailwood McLaren 12
12 Carlos Pace Brabham, Surtees 11
13 Jean-Pierre Beltoise BRM 10
14 Jean-Pierre Jarier Shadow 6
15 John Watson Brabham 6
16 Hans-Joachim Stuck March 5
17 Arturo Merzario Iso Marlboro 4
18 Vittorio Brambilla March 1
" Graham Hill Lola 1
" Tom Pryce Shadow, Token 1
  Chris Amon Amon, BRM 0
  Mario Andretti Parnelli 0
  Ian Ashley Brabham, Token 0
  Derek Bell Surtees 0
  Tom Belso Iso Marlboro 0
  Dave Charlton McLaren 0
  Jose Dolhem Surtees 0
  Mark Donohue Penske 0
  Paddy Driver Lotus 0
  Guy Edwards Lola 0
  Carlo Facetti Brabham 0
  Howden Ganley Maki, March 0
  Peter Gethin Lola 0
  David Hobbs McLaren 0
  Jean-Pierre Jabouille Iso Marlboro, Surtees 0
  Eddie Keizan Tyrrell 0
  Leo Kinnunen Surtees 0
  Helmut Koinigg Brabham, Surtees 0
  Jacques Laffite Iso Marlboro 0
  Geraud Larrousse Brabham 0
  Lella Lombardi Brabham 0
  Jochen Mass McLaren, Surtees 0
  François Migault BRM 0
  John Nicholson Lyncar 0
  Larry Perkins Amon 0
  Henri Pescarolo BRM 0
  Teddy Pilette Brabham 0
  David Purley Token 0
  Dieter Quester Surtees 0
  Brian Redman Shadow 0
  Peter Revson Shadow 0
  Richard Robarts Iso Marlboro, Brabham 0
  Bertil Roos Shadow 0
  Ian Scheckter Hesketh, Lotus 0
  Tim Schenken Lotus, Trojan 0
  Vern Schuppan Ensign 0
  Rolf Stommelen Lola 0
  Eppie Wietzes Brabham 0
  Mike Wilds Ensign, March 0
  Reine Wisell March 0
  Gijs van Lennep Iso Marlboro 0
  Rikky von Opel Brabham, Ensign 0
  Total: 35
15 tävlingar och poäng 35

FORMEL 1 - 1975

Ett katastrofår för Lotus

Ronnie Petersons sjätte säsong i Formel 1, 1975 blev ett katastrofår för Lotus Ford. Ronnie härdade trots allt ut. Teamet hade ekonomiska problem efter ett par dåliga bilkonstruktioner. Det innebar att Ronnie fick hålla till godo med den äldre Lotus-modellen - typ 1972 - och slutade först på en 12:e plats i VM med endast sex poäng. Niki Lauda blev världsmästare med 64,5 poäng före Emerson Fittipaldi på 45 och Carlos Reutemann på 37.

Ronnie snabbast: Lotus 72:an var egentligen för gammal redan året innan och skulle ha blivit ersatt av den nyare konstruktionen från Colin Chapman - Lotus 76. Nu blev den nya bilen en flopp och Lotus 72 från 1970 fick åter tas till nåder. Inför 1975 års säsong tvingades Chapman prioritera lanseringen av helt vanliga Lotusbilar på den amerikanska marknaden och hade inte möjlighet att jobba fram en ny modell. Detta drabbade tyvärr Ronnie som fick finna sig i att vara F1-cirkusens snabbaste förare, men i en bil som inte kunde göra honom rättvisa.

Tävlingarna i ett sammandrag:

12 januari 1975 F1 Buenos Aires, Argentina:
Ronnie bröt efter problem med bromsarna. Emerson Fittipaldi vann.

26 januari 1975 F1 Interlagos, Brasilien:
Ronnie blev 15:e man. Carlos Pace vann.

1 mars 1975 F1 Kyalami, Sydafrika:
Ronnie blev 10:a. Jody Scheckter vann.

16 mars 1975 F1 Race of Champions, Brands Hatch, England:
Ronnie 3:a, halvminuten efter segraren Tom Pryce.

13 april 1975 F1 BDRC International Trophy, Silverstone, England:
Ronnie ej till start på grund ac motorproblem, Niki Lauda vann.

27 april 1975 F1 Montjuich, Spanien:
Ronnie bröt efter en avåkning. Jochen Mass vann loppet. Tävlingen stoppades sedan Rolf Stommelen åkt ut bland publiken och dödat fem personer. VM-poängen halverades.

11 maj 1975 F1 Monte Carlo, Monaco:
Ronnie var i ledning under ett varv, men kom 4:a i mål. Niki Lauda vann.

25 maj 1975 F1 Zolder, Belgien:
Ronnie bröt efter olycka. Niki Lauda vann.

8 juni 1975 F1 Anderstorp, Sverige:
Ronnie blev 9:a. Niki Lauda vann.

22 juni 1975 F1 Zandvoort, Holland:
Ronnie blev 15:e. James Hunt vann sin första F1-seger.

6 juli 1975 F1 Le Castellet, Frankrike:
Ronnie blev 10:a. Niki Lauda vann.

19 juli 1975 F1 Silverstone, England:
Ronnie bröt med motorproblem, Emerson Fittipaldi vann.

3 augusti 1975 F1 Nürburgring, Tyskland:
Bröt efter kopplingsproblem. Carlos Reutemann vann.

17 augusti 1975 F1 Österreichring, Österrike:
Ronnie blev 5:a. Vittoria Brambilla vann. Mark Donohue omkom under söndagens uppvärmning. Tävlingen stoppades efter 29 varv och VM-poängen halverades.

24 augusti 1975 F1 Schweiz GP, Dijon-Prenois:
Ronnie 4:a i ett lopp utanför den officiella Grand Prix-serien för F1, vinnare Regazzoni.

7 september 1975 F1 Monza, Italien:
Ronnie bröt efter motorproblem. Clay Regazzoni vann.

5 oktober 1975 F1 Watkins Glen, USA:
Ronnie blev 5:a. Niki Lauda vann.

1975 Detaljer (Ronnie Peterson)
Tävling Grand Prix Team Grid Resultat Poäng
Januari 12 Argentina JPS Lotus 11 r 0
Januari 26 Brasilien JPS Lotus 16 15 0
Mars 1 Sydafrika JPS Lotus 8 10 0
April 27 Spanien JPS Lotus 12 r 0
Maj 11 Monaco JPS Lotus 4 4 3
Maj 25 Belgien JPS Lotus 14 r 0
Juni 8 Sverige JPS Lotus 9 9 0
Juni 22 Nederländerna JPS Lotus 16 r 0
Juli 6 Frankrike JPS Lotus 17 10 0
Juli 19 Storbritannien JPS Lotus 16 r 0
Augusti 3 Tyskland JPS Lotus 18 r 0
Augusti 17 Österrike JPS Lotus 13 5 1
September 7 Italien JPS Lotus 11 r 0
Oktober 5 USA JPS Lotus 14 5 2
Pos Förare Konstruktör Poäng
1 Niki Lauda Ferrari 64.5
2 Emerson Fittipaldi McLaren 45
3 Carlos Reutemann Brabham 37
4 James Hunt Hesketh 33
5 Clay Regazzoni Ferrari 25
6 Carlos Pace Brabham 24
7 Jody Scheckter Tyrrell 20
8 Jochen Mass McLaren 20
9 Patrick Depailler Tyrrell 12
10 Tom Pryce Shadow 8
11 Vittorio Brambilla March 6.5
12 Jacques Laffite Williams 6
13 Ronnie Peterson Lotus 6
14 Mario Andretti Parnelli 5
15 Mark Donohue March, Penske 4
16 Jacky Ickx Lotus 3
17 Alan Jones Hesketh, Hill 2
18 Jean-Pierre Jarier Shadow 1.5
19 Tony Brise Williams, Hill 1
" Gijs van Lennep Ensign 1
21 Lella Lombardi Williams, March 0.5
  Chris Amon Ensign 0
  Ian Ashley Williams 0
  Dave Charlton McLaren 0
  Jim Crawford Lotus 0
  Harald Ertl Hesketh 0
  Bob Evans Stanley 0
  Wilson Fittipaldi Copersucar 0
  Hiroshi Fushida Maki 0
  Brian Henton Lotus 0
  Graham Hill Hill, Lola 0
  Jean-Pierre Jabouille Tyrrell 0
  Eddie Keizan Lotus 0
  Michel Leclere Tyrrell 0
  Brett Lunger Hesketh 0
  Damien Magee Williams 0
  Arturo Merzario Williams, Copersucar 0
  François Migault Williams, Hill 0
  Dave Morgan Surtees 0
  John Nicholson Lyncar 0
  Torsten Palm Hesketh 0
  Ian Scheckter Williams, Tyrrell 0
  Vern Schuppan Hill 0
  Rolf Stommelen Hill, Lola 0
  Hans-Joachim Stuck March 0
  Tony Trimmer Maki 0
  Guy Tunmer Lotus 0
  Jo Vonlanthen Williams 0
  John Watson Lotus, Penske, Surtees 0
  Mike Wilds Stanley 0
  Roelof Wunderink Ensign 0
  Renzo Zorzi Williams 0

FORMEL 1 - 1976

Förhoppning om konkurrenskraftig bil

Ronnie Peterson hade inför 1976 års säsong vissa förhoppningar att äntligen få den vinnarbil han sedan länge blivit lovad av Colin Chapman.

Mycket riktigt så kunde Lotusstallet visa upp en ny konstruktion inför premiärloppet i Brasilien och modellen fick benämningen Lotus-Ford 77. Såväl Ronnie som den nya stallkamraten Mario Andretti hade dock stora problem att komma till rätta med den nya bilen och säsongen kom att inledes med dåliga startpositioner. Båda förarna tvingades dessutom bryta det första loppet tidigt.

Ronnie tillsynes oberörd trots schismer
Ronnie vantrivdes i stallet. Ideliga schismer, gräl och konfrontationer med sin chef hade satt sina spår. Känslan av att stallchefen ville bli av med sin stjärnförare hade insmugit sig och obekräftade rykten ville göra gällande att Chapman önskade byta ut Ronnie mot en mindre dyrbar förare som inte hunnit uppnå svenskens höga gager.

Det bråkades bl a om pengar, Ronnies gage. Av de 110 000 punden såg han först inte skymten, sen skulle pengarna betalas ut i omgångar. De konkurrerande stallen visste naturligtvis hur det stod till. Folk i branschen tvivlade inte på 31-åringens kapacitet - trots uteblivna framgångar under de senaste åren - och telefonerna gick varma hemma hos Ronnie i Maidenhead.

Chapman hade misslyckats, eller kanske t o m underlåtit sig, att utveckla Lotusbilarna. Detta gick ut över Ronnie och sprickan dem emellan kom att vidga sig i takt med de skrala resultaten. Trots att Colin gjorde uttalanden som kunde anses nedvärderande om Ronnie, behöll svensken masken - åtminstone utåt.

Brytningen kom definitivt efter VM-premiären i Brasiliens Grand Prix. Ronnie stod inte ut längre och lämnade Lotus i ett dramatiskt avhopp. Efter endast en Grand Prix-tävling i Lotus nya 77:a blev Ronnie privatförare i en March Ford. In genom samma Lotus-dörr som Ronnie försvunnit kom helsingborgaren Gunnar Nilsson - direkt från Marchstallet - och "bytet" var ett faktum.

Fantastisk seger på Monza
Ronnie kunde börja om och köpa sig en March-bil tack vare pengar från den italienske greven Guiseppe Zanon och svenska Polar. Ronnies sportagent Staffan Svenby berättar:

"Vi tog ett steg tillbaka för att kunna ta ett framåt. Ronnie kände tryggheten hos March och det var vad vi kunde göra".

Totalt tog Ronnie denna säsong endast tio VM-poäng och blev med det elva i tabellen - omedelbart efter landsmannen Nilsson som hos Lotus lyckades ta elva poäng efter bl a två tredjeplaceringar. Vad som definitivt måste tillskrivas Ronnies fantastiska körförmåga är den enastående segern med Marchen i Italiens Grand Prix på Monza.

Hunt och Lauda i minnesvärd duell
F1-säsongen 1976 kommer framförallt att ihågkommas för Niki Laudas otroliga kamp att komma tillbaka till banan för att försvara sin mästerskapstitel. Lauda kraschade svårt på Nürburgring, men kunde efter en mycket kort konvalescenstid fem veckor senare göra "come-back" trots de allvarliga brännskadorna.

James Hunt vann dock den klassiska duellen med Niki Lauda - men endast en poäng skiljde i sammandraget. Jody Scheckter slutade som trea.

Tävlingarna i ett sammandrag:

25 januari 1976 F1 Interlagos, Brasilien:
Ronnie bröt efter en avåkning. Niki Lauda vann.

6 mars 1976 F1 Kyalami, Sydafrika:
Ronnie bröt efter en avåkning. Niki Lauda vann.

28 mars 1976 F1 Long Beach, USA:
Ronnie tia. Clay Regazzoni vann.

2 maj 1976 F1 Jarama, Spanien:
Ronnie bröt loppet efter problem med transmissionen. James Hunt vann. Premiär för Tyrrells berömda sexhjuling med Patrick Depailler som förare.

16 maj 1976 F1 Zolder, Belgien:
Ronnie bröt efter en avåkning. Niki Lauda vann.

30 maj 1976 F1 Monte Carlo, Monaco:
Ronnie bröt efter en avåkning. Niki Lauda vann.

13 juni 1976 F1 Anderstorp, Sverige:
Ronnie sjua. Jody Scheckter vann.

4 juli 1976 F1 Le Castellet, Frankrike:
Ronnie 19:e efter problem med bränslesystemet. James Hunt vann.

18 juli 1976 F1 Brands Hatch, England:
Ronnie bröt efter motorproblem. Niki Lauda vann.

1 augusti 1976 F1 Nürburgring, Tyskland:
Ronnie bröt efter en avåkning. Niki Lauda brännskadades svårt efter en otäck olycka.

15 augusti 1976 F1 Österreichring, Österrike:
Ronnie sexa efter att ha varit i ledning i sju varv. John Watson vann sitt första F1-lopp.

29 augusti 1976 F1 Zandvoort, Holland:
Ronnie var snabbast på träningen. Bröt efter motorproblem och efter att ha varit i ledning i elva varv. James Hunt vann.

12 september 1976 F1 Monza, Italien:
Ronnie snabbast varv i tävlingen och etta i loppet före Clay Regazzoni och Jacques Laffite.

3 oktober 1976 F1 Mosport, Kanada:
Ronnie nia i efter att ha varit i ledningen i åtta varv. James Hunt vann.

10 oktober 1976 F1 Watkins Glen, USA:
Ronnie bröt efter problem med stötdämparna. James Hunt vann.

24 oktober 1976 F1 Mont Fuji, Japan:
Ronnie bröt efter motorproblem. Mario Andretti vann loppet.

1976 Detaljer (Ronnie Peterson)
Tävling Grand Prix Team Grid Resultat Poäng
Januari 25 JPS Lotus 18 r 0
Mars 6 Sydafrika March 10 r 0
Mars 28 USA Long Beach March 6 10 0
Maj 2 Spanien March 16 r 0
Maj 16 Belgien March 10 r 0
Maj 30 Monaco March 3 r 0
Juni 13 Sverige March 9 7 0
Juli 4 Frankrike March 6 r 0
Juli 18 Storbritannien March 7 r 0
Augusti 1 Tyskland March 11 r 0
Augusti 15 Österrike March 3 6 1
Augusti 29 Nederländerna March 1 r 0
September 12 Italien March 8 1 9
Oktober 3 Kanada March 2 9 0
Oktober 10 USA Watkins Glen March 3 r 0
Oktober 24 Japan March 9 r 0
Pos Förare Konstruktör Poäng
1 James Hunt McLaren 69
2 Niki Lauda Ferrari 68
3 Jody Scheckter Tyrrell 49
4 Patrick Depailler Tyrrell 39
5 Clay Regazzoni Ferrari 31
6 Mario Andretti JPS Lotus, Parnelli 22
7 John Watson Penske 20
8 Jacques Laffite Ligier 20
9 Jochen Mass McLaren 19
10 Gunnar Nilsson JPS Lotus 11
11 Ronnie Peterson JPS Lotus, March 10
12 Tom Pryce Shadow 10
13 Hans-Joachim Stuck March 8
14 Carlos Pace Brabham 7
15 Alan Jones Surtees 7
16 Carlos Reutemann Ferrari, Brabham 3
17 Emerson Fittipaldi Copersucar 3
18 Chris Amon Williams, Ensign 2
19 Vittorio Brambilla March 1
" Rolf Stommelen Brabham, Hesketh 1
  Conny Andersson Surtees 0
  Ian Ashley Stanley BRM 0
  Hans Binder Williams, Ensign 0
  Warwick Brown Williams 0
  Guy Edwards Hesketh 0
  Harald Ertl Hesketh 0
  Bob Evans Brabham, JPS Lotus 0
  Divina Galica Surtees 0
  Masahiro Hasemi Kojima 0
  Boy Hayje Penske 0
  Ingo Hoffman Brabham, Copersucar 0
  Kazuyoshi Hoshino Tyrrell 0
  Jacky Ickx Williams, Ensign 0
  Jean-Pierre Jarier Shadow 0
  Loris Kessel Brabham 0
  Masami Kuwashima Williams 0
  Michel Leclere Williams 0
  Lella Lombardi Brabham, March 0
  Brett Lunger Surtees 0
  Damien Magee Brabham 0
  Arturo Merzario Williams, March 0
  Jac Nelleman Brabham 0
  Patrick Neve Brabham, Ensign 0
  Larry Perkins Brabham, Ensign 0
  Henri Pescarolo Surtees 0
  Sandro Pesenti-Rossi Tyrrell 0
  Alex-Dias Ribeiro Hesketh 0
  Otto Stuppacher Tyrrell 0
  Noritake Takahara Surtees 0
  Tony Trimmer Maki 0
  Mike Wilds Shadow 0
  Emilio Zapico Williams 0
  Renzo Zorzi Williams 0
  Emilio de Villota Brabham 0

FORMEL 1 - 1977

Ronnies extrema körskicklighet tydlig

Ronnie Peterson satt inför 1977 års F1 säsong återigen i en för honom ny bil och i ett nytt stall. Trots de uteblivna framgångarna med March och de två åren på övertid i den gamla Lotus 72:an, så lyckades Ronnie gång efter annan bevisa att han tillhörde de snabbaste förarna och att han besatt en extrem körskicklighet.

Det är möjligt att Ronnie inte hade några riktigt konkurrensmässiga alternativ till att välja först March och sedan Tyrrell, men utan att vara efterklok synes dessa beslut ha haft sin givna utgång redan på förhand.

Dubbelseger i Svenska Grand Prix
Ken Tyrrells spektakulära 6-hjuling hade under 1976 nått vissa framgångar - med dubbelsegern i Sveriges Grand Prix på Anderstorp som "pricken över i:et". Till skillnad från bilarna i många andra stall så genomgick inte den sexhjuliga Tyrrell:en någon direkt vidareutveckling inför den nya säsongen. Ett intensivt däckskrig förstörde dessutom förutsättningarna för bilen då Goodyear inte kunde leverera vidareutvecklade specialdäck till P34:an exklusivt.

Året blev i stort ett misslyckande för Ronnie, som slutade som 14:e man i VM med endast sju poäng. En tredjeplats i Belgien blev den främsta placeringen. Det ska också sägas att sexhjulingen inte direkt passade Ronnies körstil. Ronnies gamla teamkamrat från de tidiga Marchåren - Niki Lauda - blev världsmästare på 72 poäng med Jody Scheckter som tvåa med 55 och Mario Andretti som trea med 47 poäng.

Tävlingarna i ett sammandrag:

9 januari 1977 F1 Buenos Aires, Argentina:
Ronnie bröt efter en snurrning. Jody Scheckter vann.

23 januari 1977 F1 Interlagos, Brasilien:
Ronnie bröt efter olycka. Carlos Reutemann vann.

5 mars 1977 F1 Kyalami, Sydafrika:
Ronnie bröt efter problem med bränsletrycket. Niki Lauda vann. Tom Pryce omkom efter en krasch som även dödade en funktionär.

20 mars 1977 F1 Race of Champions, Brands Hatch, England:
Ronnie 10:a, Hunt vinnare i denna icke officiella GP-tävling i Formel 1.

3 april 1977 F1 Long Beach, USA:
Ronnie bröt efter problem med bränslesystemet. Mario Andretti vann.

8 maj 1977 F1 Jarama, Spanien:
Ronnie åtta. Mario Andretti vann.

22 maj 1977 F1 Monte Carlo, Monaco:
Ronnie bröt efter problem med bromsarna. Jody Scheckter vann.

5 juni 1977 F1 Zolder, Belgien:
Ronnie trea efter Gunnar Nilsson och Niki Lauda.

19 juni 1977 F1 Anderstorp, Sverige:
Ronnie bröt efter tändningsproblem. Jacques Laffite vann.

3 juli 1977 F1 Dijon, Frankrike:
Ronnie tolva. Mario Andretti vann.

16 juli 1977 F1 Silverstone, England:
Ronnie bröt efter motorproblem. James Hunt vann.

31 juli 1977 F1 Hockenheim, Tyskland:
Ronnie nia. Niki Lauda vann.

14 augusti 1977 F1 Österreichring, Österrike:
Ronnie femma. Alan Jones vann sin första F1-seger.

28 augusti 1977 F1 Zandvoort, Holland:
Ronnie bröt efter tändningsproblem. Niki Lauda vann.

11 september 1977 F1 Monza, Italien:
Ronnie sexa. Mario Andretti vann.

2 oktober 1977 F1 Watkins Glen, USA:
Ronnie 16:e. James Hunt vann.

9 oktober 1977 F1 Mosport, Kanada:
Ronnie bröt efter bränsleläckage. Jody Scheckter vann.

23 oktober 1977 F1 Mont Fuji, Japan:
Ronnie bröt efter en olycka. Ronnie blev påkörd av Gilles Villeneuve vars bil åkte ut i publiken och dödade två personer. James Hunt vann loppet.

1977 Detaljer (Ronnie Peterson)
Datum Grand Prix Team Grid Resultat Poäng
Januari 9 Argentina Tyrrell 14 r 0
Januari 23 Brasilien Tyrrell 8 r 0
March 5 Sydafrika Tyrrell 7 r 0
April 3 USA West Tyrrell 10 r 0
Maj 8 Spanien Tyrrell 15 8 0
Maj 22 Monaco Tyrrell 4 r 0
Juni 5 Belgien Tyrrell 8 3 4
Juni 19 Sverige Tyrrell 10 r 0
Juli 3 Frankrike Tyrrell 17 12 0
Juli 16 Storbritannien Tyrrell 10 r 0
Juli 31 Tyskland Tyrrell 14 r 0
Augusti 14 Österrike Tyrrell 15 5 2
Augusti 28 Nederländerna Tyrrell 7 r 0
September 11 Italien Tyrrell 12 6 1
Oktober 2 USA East Tyrrell 5 16 0
Oktober 9 Kanada Tyrrell 3 r 0
Oktober 23 Japan Tyrrell 18 r 0
Pos Förare Konstruktör Poäng
1 Niki Lauda Ferrari 72
2 Jody Scheckter Wolf 55
3 Mario Andretti JPS Lotus 47
4 Carlos Reutemann Ferrari 42
5 James Hunt McLaren 40
6 Jochen Mass McLaren 25
7 Alan Jones Shadow 22
8 Gunnar Nilsson JPS Lotus 20
9 Patrick Depailler Tyrrell 20
10 Jacques Laffite Ligier 18
11 Hans-Joachim Stuck Brabham, March 12
12 Emerson Fittipaldi Copersucar 11
13 John Watson Brabham 9
14 Ronnie Peterson Tyrrell 7
15 Carlos Pace Brabham 6
16 Vittorio Brambilla Surtees 6
17 Clay Regazzoni Ensign 5
" Patrick Tambay Ensign, Surtees 5
19 Jean-Pierre Jarier Ligier, Penske, Shadow 1
" Riccardo Patrese Shadow 1
" Renzo Zorzi Shadow 1
  Conny Andersson Stanley BRM 0
  Ian Ashley Hesketh 0
  Hans Binder Penske, Surtees 0
  Michael Bleekemolen March 0
  Guy Edwards Stanley BRM 0
  Harald Ertl Hesketh 0
  Giorgio Francia Brabham 0
  Bruno Giacomelli McLaren 0
  Boy Hayje March 0
  Brian Henton Ensign, March 0
  Hans Heyer Penske 0
  Ingo Hoffman Copersucar 0
  Kazuyoshi Hoshino Kojima 0
  Jacky Ickx Ensign 0
  Jean-Pierre Jabouille Renault 0
  Rupert Keegan Hesketh 0
  Loris Kessel Williams 0
  Mikko Kozarowitsky March 0
  Lamberto Leoni Surtees 0
  Brett Lunger McLaren, March 0
  Brian McGuire Williams 0
  Arturo Merzario March, Shadow 0
  Patrick Neve March 0
  Jackie Oliver Shadow 0
  Danny Ongais Penske 0
  Larry Perkins Stanley BRM, Surtees 0
  Teddy Pilette Stanley BRM 0
  Tom Pryce Shadow 0
  David Purley Lec 0
  Hector Rebaque Hesketh 0
  Alex-Dias Ribeiro March 0
  Ian Scheckter March 0
  Vern Schuppan Surtees 0
  Andy Sutcliffe March 0
  Noritake Takahara Kojima 0
  Kunimitsu Takahashi Tyrrell 0
  Tony Trimmer Surtees 0
  Gilles Villeneuve McLaren, Ferrari 0
  Bernard de Dryver March 0
  Emilio de Villota McLaren 0

FORMEL 1 - 1978

Den fatala olyckan

Ronnie Peterson är denna säsong åter tillbaka i Lotus-stallet, dock som andreförare till Mario Andretti. De två förarna blir med Lotus 78:an och den nyutvecklade Lotus 79:an säsongens suveräner tillsammans med Carlos Reutemann, men allting får ett mycket tragiskt slut då Ronnie kraschar så illa i starten av Italiens Grand Prix att han senare avlider av de svåra skador han ådragit sig.

2:a i VM
Ronnie slutar dock tvåa i VM med 51 poäng. Andretti ledde VM när olyckan på Monza inträffade och trots att han inte tar några fler poäng i de två resterande tävlingarna så räcker hans 64 poäng för att säkra titeln. Reutemann blir trea med 48 poäng.

Inför säsongen 1978: Ronnies återkomst möttes med häpnad
Det slog ner som en bomb då det stod klart att Ronnie och hans gamle Lotus-chef Colin Chapman skrivit kontrakt om ett nytt samarbete inför 1978. De hade skiljts ett par år tidigare efter en del kontroverser och hade nu återförenats efter att ha dragit ett streck över allt det gamla. Den andre föraren i Lotus-stallet, Mario Andretti, hade efter mycket otur missat VM-titeln 1977 och det var med idel löften och med ett djupare grepp än nånsin i penningpåsen som Chapman fick amerikanens signatur på papperet. Detta trots att den italienskfödde amerikanen hade mycket fina erbjudanden från italienska Ferrari.

Chapman hade bl a lovat att kontraktera en "hjälpryttare" åt stallets försteförare och vem kunde ta sig an denna roll på ett bättre sätt än Ronnie? Det normala är kanske att använda sig av en ung och lovande förare, men med facit i hand kan man fråga sig om Andretti så enkelt skulle ha vunnit VM-titeln om inte Ronnie så lojalt hade rättat in sig i ledet som andreförare.

Ronnie accepterade dock detta, åtminstone till en början. Han hade haft några bedrövliga år och tyckte att tiden rann ifrån honom. Ronnie erkände inte omedelbart att han hade inskrivit i kontraktet att Andretti alltid skulle gå före om den möjligheten fanns, han sa bara:

"Det är inte sant att jag inte skulle få betalt för att jag tävlar för Lotus eller att jag inte får vinna. Jag har bra betalt och samma grejor som Andretti."

”Det bästa jag har kört”
Chapman var samtidigt medveten om att den bil han höll på att färdigställa måste bli en vinnare och detta måste såväl Mario som Ronnie ha haft på känn. Redan efter det första testen med den ombyggda fjolårsbilen - Lotus 78 - jublade Ronnie och sa som han i princip alltid brukade säga då han provkört en ny bilkonstruktion:

"Den bästa bil jag kört. Den är otrolig. Undra på att Mario och Gunnar var så snabba i den ifjol!"

Ronnie följer sitt kontrakt med Lotus till punkt och pricka, detta trots att han vid ett flertal tillfällen blir illa behandlad av Chapman och gång efter annan inte tillställs samma förutsättningar som Mario. Redan i augusti låter Ronnie meddela att han skrivit på för ett annat stall inför 1979, situationen har blivit ohållbar, och det torde vara lätt att gissa hur Ronnie skulle ha gjort i det sista loppet om han fortfarande hade haft chansen att bli världsmästare. Nu blev det ju inte så - tyvärr.

Tävlingarna i ett sammandrag:

15 januari 1978 F1 Buenos Aires, Argentina:
Ronnie blir 5:a. Mario Andretti vinner.

29 januari 1978 F1 Rio de Janeiro, Brasilien:
Ronnie är snabbast på träningen, men bryter loppet efter problem med fjädringen. Carlos Reutemann vinner.

4 mars 1978 F1 Kyalami, Sydafrika:
Ronnie blir etta före Patrick Depailler och John Watson.

19 mars 1978 F1 BRDC International Trophy, Silverstone, England:
Ronnie tvingas bryta på andra varvet efter att ha stått i "pole", Keke Rosberg vinner detta lopp utanför den officiella Grand Prix-serien.

2 april 1978 F1 Long Beach, USA:
Ronnie blir fyra. Carlos Reutemann vinner.

7 maj 1978 F1 Monte Carlo, Monaco:
Ronnie bryter efter problem med växellådan. Patrick Depailler vinner.

21 maj 1978 F1 Zolder, Belgien:
Ronnie har snabbast varv på tävlingen och blir tvåa efter Mario Andretti.

4 juni 1978 F1 Jarama, Spanien:
Ronnie blir tvåa. Mario Andretti vinner.

17 juni 1978 F1 Anderstorp, Sverige:
Ronnie blir trea efter Niki Lauda och Ricardo Patrese.

2 juli 1978 F1 Le Castellet, Frankrike:
Ronnie blir återigen tvåa efter Mario Andretti som vinner.

16 juli 1978 F1 Brands Hatch, England:
Ronnie är snabbast på träningen, men bryter loppet efter bränsleläckage. Carlos Reutemann vinner.

30 juli 1978 F1 Hockenheim, Tyskland:
Ronnie är i ledningen i fyra varv efter att ha haft snabbaste varv på tävlingen. Bryter efter problem i växellådan. Mario Andretti vinner.

13 augusti 1978 F1 österreichring, österrike:
Ronnie är snabbast på träningen och har också snabbaste varv i loppet. Ronnie blir etta före Patrick Depailler och Gilles Villeneuve.

27 augusti 1978 F1 Zandvoort, Holland:
Ronnie blir tvåa. Mario Andretti vinner igen.

10 september 1978 F1 Monza, Italien:
Dödsolyckan inträffade strax efter starten där Riccardo Patrese och James Hunt kommer bakifrån i hög fart. Hunt trängs mot Peterson vars bil kör in i räcket och exploderar. Hunt räddar Ronnie ur den brinnande bilen. Ronnie har flera komplicerade benbrott och läkarna bestämmer sig för att operera. På morgonen efter tävlingen dör Ronnie av en blodpropp förorsakad av benmärg och fettvävnader i blodet. Ronnie Peterson blir 34 år gammal. Mario Andretti är först över mållinjen, men bestraffades för en tjuvstart. Niki Lauda förklarades som segrare.

Redan skrivit på för McLaren

Ronnie var trött på att behöva lyda teamorders och skrev under sommaren -78 på för McLaren inför den kommande säsongen. Ronnies plats i McLaren-stallet går istället till John Watson som slutar trea i 1979 års VM efter Ferrariförarna Scheckter och Villeneuve. McLarens bil under 1979 är emellertid ingen vinnare och enligt samstämmiga uttalanden skulle Ronnie ha blivit mycket besviken på vagnen - mycket talar för att han åter skulle ha haft en mellansäsong.

1978 Detaljer (Ronnie Peterson)
Tävling Grand Prix Team Grid Resultat Poäng
Januari 15 Argentina JPS Lotus 3 5 2
Januari 29 Brasilien JPS Lotus 1 r 0
Mars 4 Sydafrika JPS Lotus 12 1 9
April 2 USA West JPS Lotus 6 4 3
Maj 7 Monaco JPS Lotus 7 r 0
Maj 21 Belgien JPS Lotus 7 2 6
Juni 4 Spanien JPS Lotus 2 2 6
Juni 17 Sverige JPS Lotus 4 3 4
Juli 2 Frankrike JPS Lotus 5 2 6
Juli 16 Storbritannien JPS Lotus 1 r 0
Juli 30 Tyskland JPS Lotus 2 r 0
Augusti 13 österrike JPS Lotus 1 1 9
Augusti 27 Nederländerna JPS Lotus 2 2 6
September 10 Italien JPS Lotus 5 r 0
Pos Förare Konstruktör Poäng
1 Mario Andretti Lotus 64
2 Ronnie Peterson Lotus 51
3 Carlos Reutemann Ferrari 48
4 Niki Lauda Brabham 44
5 Patrick Depailler Tyrrell 34
6 John Watson Brabham 25
7 Jody Scheckter Wolf 24
8 Jacques Laffite Ligier 19
9 Gilles Villeneuve Ferrari 17
10 Emerson Fittipaldi Copersucar 17
11 Alan Jones Williams 11
12 Riccardo Patrese Arrows 11
13 James Hunt McLaren 8
14 Patrick Tambay McLaren 8
15 Didier Pironi Tyrrell 6
16 Clay Regazzoni Shadow 4
17 Jean-Pierre Jabouille Renault 3
18 Hans-Joachim Stuck Shadow 2
19 Vittorio Brambilla Surtees 1
" Derek Daly Ensign, Hesketh 1
" Hector Rebaque Lotus 1
  Rene Arnoux Martini, Surtees 0
  Hans Binder ATS 0
  Michael Bleekemolen ATS 0
  Eddie Cheever Hesketh, Theodore 0
  Alberto Colombo ATS, Merzario 0
  Harald Ertl ATS, Ensign 0
  Beppi Gabbiani Surtees 0
  Divina Galica Hesketh 0
  Bruno Giacomelli McLaren 0
  Gimax Surtees 0
  Brian Henton Surtees 0
  Jacky Ickx Ensign 0
  Jean-Pierre Jarier ATS, Lotus 0
  Rupert Keegan Surtees 0
  Geoff Lees Ensign 0
  Lamberto Leoni Ensign 0
  Brett Lunger McLaren, Ensign 0
  Jochen Mass ATS 0
  Arturo Merzario Merzario 0
  Patrick Neve March 0
  Danny Ongais Ensign, Shadow 0
  Nelson Piquet McLaren, Brabham, Ensign 0
  Bobby Rahal Wolf 0
  Keke Rosberg ATS, Theodore, Wolf 0
  Rolf Stommelen Arrows 0
  Tony Trimmer McLaren 0
  Bernard de Dryver Ensign 0
  Emilio de Villota McLaren 0

Formel 2

Imponerande resultat

Ronnie Peterson kom att ställa upp i totalt 51 Formel 2-tävlingar under sin karriär, varav han startade i 50 då han i ett lopp blev nekad finalstart på grund av för många förare. Ronnies resultat är imponerande:

Av de 50 F2-tävlingar Ronnie kör är han etta 9 gånger, 18 %, på pallen 41 gånger, 30 %, på poängplats 22 gånger 44 %. Han bryter 20 tävlingar, 40 %, varav vissa är efter att ha blivit påkörd, men de flesta efter problem med bilarna.

Reglerna för Formel 2 i slutet på 60-talet och i början av 70-talet var i korthet följande:

En ensitsig, öppen racerbil med friliggande hjul

Motor max 1600 cc, vars motorblock måste komma från en standarbilsmotor tillverkad i minst 500 exemplar

Motorn får ha en eller flera överliggande kamaxlar

Minimivikten är 400 kg

  Etta  Tvåa Trea Pallen Poängplats Brutit Annat
1969 (2 lopp)         1   1
1970 (11 lopp)     1 1 4 5 1
1971(18 lopp) 6 2 1 9 1 5 3
1972 (10 lopp) 2   2 4   5 1
1973 (6 lopp)         1 3 2
1974 (1 lopp) 1     1      
1975 (1 lopp)           1  
1976 (1 lopp)           1  
TOTALT 9 2 4 15 7 20 8

Formel 2 – 1969

Ronnie tvingas tacka nej

Ronnie Peterson debuterar under 1969 i Formel 2. Innan det sker är han i förhandlingar med Tecno och det står i början av året klart för Ronnie att de vill ha 70.000 kronor i utbyte mot ett kontrakt. Ronnie gör sitt yttersta för att försöka hitta sponsorer, men allt eftersom backade den ena intresserade efter den andra ut. Resultatet blev att Ronnie tvingades säga nej till sitt livs chans.

Det dystra meddelandet skulle Ronnie överlämna till Tecno när han hämtade sin nya F3-bil i sällskap med Per Cewrien och kartläsaren Sten Gunnarsson. Ronnie hade då inte stora förhoppningar att hamna i en F2-vagn under -69, men deras taktiksnack under nedresan gick ut på att Ronnie skulle få en provkörning för att visa vad han förmådde. På vägen ner till Tecno passeras Novardo och Nova Motor för att hämta upp den specialpreparerade F3-motorn, men arbetet var försenat.

Förhoppningen infriades utan pengar
Väl framme hos Tecno stod det klart att bröderna Pederzani redan förstått Ronnies problem att skaffa fram sponsorer. När nya F2-förare fördes på tal stod Francois Cevert och Ronnie Peterson högst upp på Tecnos önskelista. Cevert hade lyckats skaffa fram pengar med hjälp av franska Shell, men eftersom svaret från Ronnie dröjt hade budet gått vidare till italienaren Nanni Galli - som accepterat. Då Galli dessutom hade ett kontrakt med Alfa Romeo och inte kunde köra alla tävlingar som Tecno planerat, så gavs erbjudandet till Ronnie att turas om med Galli att köra en bil. Så utan ett öre på fickan fick Ronnie igenom sin önskan - hela F2-äventyret under -69 skulle börja på Hockenheim den 13 april och därefter ytterligare fyra tävlingar, med möjlighet till fler framåt hösten.

Fantastiskt resultat
Senare visade det sig att det gick knackigt för Alfa Romeos nya prototyp. När Lucien Bianchi omkommer på ett mystiskt sätt under Le Mansträningen hoppar Nanni Galli av sitt kontrakt. Detta drabbar Ronnie eftersom hans chanser att få köra Gallis F2-Tecno därmed går om intet. Istället gjordes det upp att Ronnie den 22 juni skulle få göra en start på Lotteria då Tecno på hemmaplan hade möjlighet att få fram en bil till.

Resultaten är dock smått fantastiska. I sitt första lopp placerar sig Ronnie som sjua, precis utanför den sista poängplatsen.

Nya kontrakt
Efter ett lopp på Silverstone den 19 juli skriver dock Ronnie kontrakt med Roy Winkelmann team om fyra hösttävlingar i Formel 2. Premiär på Enna den 24 augusti, fortsättning i Albi, Rom och Syrakusa. Då sommaren går mot sitt slut visar det sig emellertid att Ronnies Lotus inte är klar. Från början var det meningen att han skulle fått låna Jochen Rindts bil, men sedan Ronnie skrivit kontrakt bestämdes att han skulle få en egen bil.

När italienarna fick höra att Ronnie inte fick någon Lotus till tävlingen på Enna, erbjöds han att få låna samma Tecno som han körde så fint med på Monza under midsommar 1969. Ronnie ville dock vara lojal mot sin nya chef och tackade nej. Istället fick den från Ferrari lössläppte Clay Regazzoni överta bilen, som tackade för förtroende genom att bli träningssnabbast.

I det andra loppet är Ronnie femma, mindre än en minut efter segraren som heter Graham Hill.

Loppen sker i två olika bilar - på Lotteria i en Tecno 68 och på Albi i en Lotus 59B. Detta är en debut som lovar gott inför fortsättningen.

Svår olycka
Men till slut blir det bara två F2-starter under året för Ronnie. Enligt det kontrakt som skrevs med Roy Winkelmann var Ronnie även anmäld till F2-loppen på Vallelunga-banan senare under hösten, den 12 oktober och på Syracusa-banan, den 8 december, men han tvingas avstå starter efter den svåra olyckan den 5 oktober på banan i Montléry i Frankrike där han bl a får så svåra brännskador att han blir sjukskriven.

Formel 2 – 1970

Placerar sig väl, trots tyngre bil

Ronnie Peterson kommer till F2-säsongen 1970 med ett fabrikskontrakt hos March i ett stall sponsrat av Malcolm Guthrie. Han är garanterad att få köra full serie, men kan inte ställa upp i den första tävlingen på Thruxton på grund av att man ännu inte lyckats ordna fram någon bil. Trots att det är Ronnies första säsong i storinternationella sammanhang och ett kliv direkt från de små motorerna i Formel 3 till större sammanhangen i Formel 2 och Formel 1, så uppnår Ronnie total en fjärdeplats i slutsammanställningen. Resultatet är än mer imponerande då hans bil, March 702, var påtagligt tyngre och drogs med uppenbara barnsjukdomar i jämförelse med bl a BMW, Tecno, Brabham och Lotus.

Sin bästa insats gjorde Ronnie på Hockenheim där han kom på en tredje plats. I franska Rouen ledde Ronnie tävlingen i slutskedet, då han förivrade sig i en hårnålskurva - den hägrande segern förbyttes till en fjärdeplats.

Formel 2 – 1971

Ronnies mest framgångsrika år

Ronnie Petersons tävlingsprogram under 1971 är egentligen helt omöjligt att få ihop. Vid sidan av alla F1-lopp tävlar Ronnie även i F2 och med sportvagnar. Trots den minst sagt hektiska tävlingskalendern blir 1971 på sitt sätt Ronnies mest framgångsrika säsong under hela karriären. Vid sidan av att mot alla odds komma 2:a i Formel 1, blir Ronnie för första gången Europamästare i Formel 2. Ronnie vinner även de franska mästerskapet i F2, blir fyra i den brasilianska F2-cupen och hinner även med att visa upp sig i Sverige.

Formel 2 – 1972

Tävlar trots titeln som europamästare

Ronnie Peterson fortsätter tävla i Formel 2 även under 1972, detta trots att han dels blivit europamästare 1971 - men också tagit poäng i Formel 1, där han blev tvåa i förar-VM. Ronnie kan således inte kämpa om EM detta år, men han kan definitivt inte slita sig ifrån att tävla så fort tillfälle ges.

Formel 2 – 1973

Få lopp, få framgångar i F2

Ronnie Peterson kör endast 6, F2-lopp under 1973 och tyvärr utan större framgångar - detta till skillnad från de fantastiska resultaten i Formel 1 under säsongen.

Team John Player tävlade under 1973 i Formula 2 med stöd av Texaco. Bilarna lackerades röda och vita och var av modell Lotus 74, döpta till Texaco Stars. Vagnen hade konstruerats av Ralph Bellamy och teamet leddes av Lotus förre racingchef och mekaniker, Jim Endruweit.

Bilarna såg bra ut, men var långt ifrån lika snabba som March-BMW eller ens GRD, Elf eller Motul-Rondelbilarna. Akilleshälen var Nova

Formel 2 – 1974

XX Kanonloppet 1974

Ronnie Peterson kör endast ett riktigt lopp i Formel 2 under säsongen -1974 och det på "hemmabanan" på Gelleråsen utanför Karlskoga. Trots att Ronnie numera tillhör Lotusstallet så är det i en March han ställer upp.

Ronnie har inför tävlingen testat March 742:an på Silverstone och är som alltid lyrisk i sina kommentarer. Ofta hördes han säga då han provkörde olika bilar "det är den bästa bil jag kört". Just i detta fall sa han kanske inte just så, men varvtiderna som presterades inför Kanonloppet var 1.19,9 och det var ofrånkomligen endast 2,5 sekund långsammare än F1-rekordet. Det fanns därmed fog för att hysa goda förhoppningar inför ett av de fåtaliga loppen i Sverige.

Fredagsträningen innan Kanonloppet går inte bra. Bilen är inställd för Silverstones jämna och släta bana. Det är inte Gelleråsen. Till nästa dag har bilen ändrats och Ronnie är snabbast nästan direkt, men då går motorn sönder - ett vevstakslager har skurit. Motorn byts inför avslutande träning på eftermiddagen, men då börjar det regna och tiderna kan inte förbättras. Detta betyder att Ronnie startar från en åttondeplats, en bit bakom det främsta startledet med Jacques Lafitte och Patrick Depailler. Torsten Palm startar i andra led.

Tog chansen och smet förbi
Ronnie kommer iväg som fyra och kör om Palm redan på det första varvet - han pressar sig förbi Torsten på baksidan av depån i den svaga vänsterkurvan som följer efter hårnålen. Efter ytterligare några varv har även Lafitte passerats, men det dröjer ända till det 27:e varvet innan Ronnie kommer förbi Depailler. Bilen är inte helt problemfri. Svårigheten är att Ronnies March med BMW-motor har lika hög topphastighet som Depailler. Därför sätts den minsta nosen och vingen på för att höja toppfarten, vilket å andra sidan innebär att bilen går sämre i kurvorna. Ronnie förklarar:

" Den sladdade mer än nödvändigt och det kanske inte såg så snyggt ut när jag åkte. Ändå hade jag svårt att komma förbi Depailler. Men när han måste bromsa vid en varvning tog jag chansen och smet förbi"

Ronnie vinner på hemmaplan
Efter Ronnies omkörning i Velodromkurvan gör Depailler aldrig något riktigt försök att ta tillbaka ledningen. En andraplats räcker för att han ska få 9 viktiga EM-poäng. Depailler är ännu inte så stor att han är utestängd från rätten att tävla om F2 EM, vilket Ronnie är efter alla framgångar i Formel 1. Ronnie vinner sitt första storlopp i Karlskoga.

Formel 2 – 1975

F2 tävling i oinställd bil

Ronnie Petersonkör endast ett lopp i Formel 2 under säsongen 1975. Trots att Ronnie fortfarande är under kontrakt med Lotus så ställer Ronnie upp med en March 752 med BMW-motor i Jochen Rindt Memorial på Thruxton utanför Andover i England den 31 mars.

Tävlingen ingår i det europeiska F2-mästerskapet, men som högre kvalificerat förare kan Ronnie inte räkna med att tillgodogöra sig några poäng. Det var arrangörerna som ville att Ronnie skulle ställa upp och det ordnades fram en March. Ronnie berättade om händelsen i sin krönika i Teknikens Värld nr 8 -1975:

"Det var meningen att jag skulle hinna testa bilen och komma till tävlingen lika väl förberedd som till ett VM-lopp i F1, men dom planerna snöade in. Den dagen vi skulle testa snöade det, så jag satt i bilen för första gången på träningen. Det gick inget vidare - bilen var helt feljusterad och den gick inte alls att åka med. Till slut kom vi på att bakhjulen stod toe ut i stället för toe in, men då var träningen slut.”

Snurr och ”dödscrasch”
Tävlingen kördes på annandag påsk och när jag kom ut på det första varvet kände jag att det här skulle bli en knepig historia. Bilen var alldeles för mjuk. Chassiet slog i marken i vartenda gupp. Det var som att åka kälke på bottenplåtarna. Hjulen svävade fritt i luften. Flera gånger var jag på väg att snurra och det gjorde jag till slut. Då låg jag sexa. Jag föll tillbaka till sextonde plats och började sen köra upp mig igen. Men då stoppades jag av en annan bil som snurrade framför mig i en blind kurva - jag kunde inte göra något utan körde rätt in i honom.

När min bil stannat trodde jag att jag brutit benen, det kändes så. Men efter ett par minuter löstes smärtorna upp och jag kunde gå från platsen för egen maskin. Så var det med "dödskraschen" som vissa dagstidningar envisades med att kalla krocken. Bilen däremot blev kvaddad. Det var lite synd - vi hade ju hoppats på en ganska lättförtjänt seger."

Tävlingen vanns i stället av Jacques Laffite, ett icke helt obekant namn - åtminstone idag.

Formel 2 – 1976

11 april, Hockenheimring, Heidelberg

Ronnie Peterson ställer endast upp i ett lopp i Formel 2 under 1976. Det sker i en March 762 med BMW-motor på 315 hk. Ronnie berättar själv i sin krönika i Teknikens Värld nr -76:

"Det är den bästa bil jag kört i hela mitt liv. Vägegenskaperna var de absolut förnämsta jag någonsin upplevt i en racerbil och balansen var fantastisk. Tyvärr fick jag inte vara med och försöka plocka EM-poäng på Hockenheim. F2-EM är bara för förare som inte är A-graderade. Om man vunnit EM i Formel 2 eller tagit VM-poäng i F1 får man inte tillgodoräkna sig några EM-poäng. Och jag har gjort båda.

Jag fick alltså mest köra som publikfriare tillsammans med bl a Hans Stuck, Jean Pierre Jarier och Jochen Mass som inte heller får räkna EM-poäng. Hur det gick vet ni säkert vid det här laget."

Ett virrvarr av trasiga karosser
Det som hände var följande. I första kurvan krokade fem bilar ihop och stannade i ett virrvarr av krökta hjulupphängningar, sönderslitna karosser och bortslitna hjul. När dammet lagt sig var fältet långt borta och en tätklunga på tre bilar hade börjat dra ifrån. Först låg Jean-Pierre Jabouille i sin Renault-Alpine före Hans Stuck och Ronnie Peterson i en March-BMW. Men glädjen varade bara tre varv för Ronnie - som berättar:

"Plötsligt började motorn vibrera. Det var bara att stanna."

En aluminiumring i kopplingen hade gått sönder. Därmed försvann balansen i vevaxeln. Jabouille bröt loppet med havererad motor. Sedan kunde Hans Stuck paradera i mål inför 137 000 åskådare. Detta blir också det sista F2-lopp som Ronnie ställer upp i - totalt har Ronne med detta lopp gjort 51 starter i Formel 2.

Formel 3

Osannolika resultat

Ronnie Peterson kom att ställa upp i totalt 75 Formel 3-tävlingar under sin karriär. Antalet starter var dock betydligt fler eftersom många lopp föregicks av kvalheat. Ronnies resultat från dessa tävlingar är närmast osannolika:

Av de 75 F3-tävlingar Ronnie kör är han etta 27 gånger, 36 %, på pallen 42 gånger 56 %, på poängplats 51 gånger, 68 %. Han bryter endast tolv tävlingar 16 % varav vissa efter att ha blivit påkörd.

Reglerna för Formel 3 på 60-talet var i korthet följande:

En ensitsig, öppen racerbil med friliggande hjul

Motor max 1000 cc, vars motorblock och cylindertopp måste komma från en standarbilsmotor tillverkad i minst 5000 exemplar

Motorn får inte ha överliggande kamaxel och får endast ha en förgasare med maxdiametern 36 mm

Gav 1969 ca 120 hk

Minimivikten är 400 kg

Gav 1969 en toppfart på ca 240 km/h